My label;" ;" ;" ;" ;"

TEKNISK SPECIFIKATION


BRO Starke Classic

Lyftförmåga lyftaggregat
20 ton
Lyfthöjd cirka
5 m

CHASSI

Lämpligt chassi är en frambyggd lastbil med tre eller fyra axlar, hjulbas på mellan 5,1 – 5,3 m. För 3-axligt chassi rekommenderas minsta axelkapacitet 8 ton eller helst 9 ton. För 4-axligt chassi rekommenderas minsta axelkapacitet 2 x 7 ton. Bakre axlars kapacitet skall i båda fallen vara minst 2 x 13 ton. Chassit skall vara utrustat med kraftuttag med pump monterad direkt på motorn. Kraftuttag kan även monteras på växellåda och skall i båda fallen vara med en utväxling på cirka 1,1 – 1,2.


BÄRGNINGSAGGREGAT

BB 9010
Aggregatet, tillverkat av höghållfast stål (Re 640-700 mm²), är fullt hydrauliskt och består av:
  • en hjälpram
  • två stödben
  • en lyftbom med två dubbelverkande teleskopiska cylindrar (tre steg)
  • en vikbom med tiltfunktion
  • en teleskopisk bärgningsarm 2 x 750 mm för 3-axlig)
  • en teleskopisk bärgningsarm 2 x 1100mm för 4-axlig
BB 9041
Bärgningsaggregatet med ingående delar sandblästras, grundmålas svart (Ral 9005) och slutlackeras för maximalt rostskydd. Svåråtkomliga smörjpunkter är framdragna till mer servicevänlig plats. Utskjutsdelarna är kromaterade.
BB 9015
Efter lackering av aggregatet återmonteras delarna på chassit.

HJÄLPRAM

Bärgningsaggregatet är monterat på en hjälpram av fyrkantsprofil. Påbyggnaden monteras på chassi enligt lastvagnstillverkarens anvisningar.


STÖDBEN

Stödbenen är tillverkade av extra höghållfast material med breda tandade plattor för optimala mothållsegenskaper. Integrerade vikbara markskydds¬plattor ingår. Stödbenen manövreras separat, hydrauliskt.


LYFTBOM

Lyftbommen är lagrad i bussningar tillverkade av komprimerat bronsmaterial, vilket ger en lång livslängd. Vinschlinan löper genom lyftbommen i en svängbar styrning med stor linskiva. Lyftbommen påverkas av två dubbelverkande teleskopiska cylindrar (tre steg).


VIKBOM MED TILTFUNKTION

Vikbommen är lagrad längst bak i lyftbommen och ställs in i önskat arbetsläge eller transportläge med en kraftig hydraulcylinder (tilt). Tiltfunktionen gör det möjligt att upp till ca 1,2 m arbetshöjd ställa in vikbommen i horisontellt läge. Man får härmed inga onödiga påkänningar i vare sig aggregat eller det bärgade objektet. Tiltfunktionen gör aggregatet ännu bättre till att bärga t.ex. bussar då man kan hålla vikbommen i horisontellt läge tills man uppnått rätt arbetsläge. Tiltfunktionen har i horisontellt läge samma kapacitet som aggregatets lyftbom


BÄRGNINGSARM

BB 9017
I vikbommen finns en teleskoperande bärgningsarm monterad (2x750mm) som manövreras med tre parallellmonterade hydraulcylindrar. Detta ger en ytterst jämn och säker rörelse. Bärgningsarmen kan låsas med pneumatiska lås i åtta olika lägen. Ytterst på bärgningsarmen finns ett axiallagrat lyftok monterat.
BB 4357
För 4-axligt chassi gäller bärgningsarm 2 x 1100 mm, som manövreras med tre parallellmonterade hydraulcylindrar. Detta ger en ytterst jämn och säker rörelse. Bärgningsarmen kan låsas med pneumatiska lås i tio olika lägen. Ytterst på bärgningsarmen finns ett axiallagrat lyftok monterat.

FÖRVARINGSUTRYMMEN

BB 9034
Skåpen är tillverkade av 3 mm plåt och har minst åtta separata utrymmen, varav fyra med stora dörrar. Skåpsidorna utformas med hänsyn till kundens önskemål, maximal lastförmåga, chassiutformning, yttre utseende och de lagkrav som gäller. Skåpen har innerbelysning och är inredda med vårt flexsystem för de standardverktyg som ingår i byggnationen. Flexsystemet gör det mycket enkelt att flytta om verktygen samt att bygga ut med fler upphängningsanordningar för verktyg utan att svetsa. Dörrarna är utförda i rostfritt stål, gummitätade och invändigt försedda med röda reflexer. Gångjärnen är i rostfritt material och försedda med smörjnipplar.
BB 9012
Skåpen är låsbara med kraftiga stångregellås på de höga dörrarna.
BB 9011
De mindre dörrarna har rostfria klafflås. Samtliga lås är försedda med nyckellock.
BB 9056
För att erhålla maximalt skåputrymme är det ibland nödvändigt att flytta bränsletankar och lufttankar från chassiramen upp på hjälpramen eller till annan lämplig plats. Beroende på chassityp, tankplaceringar, byggnationstyp m.m. rekommenderar vi bästa alternativ.dd>

VINSCH

BB 9037
Standardvinsch är Sepsons H300G, specifikation enligt nedan:
  • Kuggväxelvinsch.
  • Pneumatiskt manövrerad frikoppling av lintrumman.
  • Hydraulisk fjädertrycksbroms stoppar linan i vilket läge som helst, även vid full belastning.
  • Vinschen har automatisk hastighetsreglering. Nerväxling när dragkraften överstiger ca 3 ton.
  • Styrning från bakre manöverenheten.

Specifikation

Full dragkraft innersta varvet är 30 ton (DIN 15020).
Linhastighet, innersta varvet, steg 1 3,0 m/min
Linhastighet, yttersta varvet, steg 1 5,0 m/min
Linhastighet, innersta varvet, steg 2 8,0 m/min
Linhastighet, innersta varvet, steg 2 13,0 m/min
Linans längd 40 m
Linans diameter 26 mm
BB 9068
Standardvinsch är Sepson 10 ton vinsch, H100PF, specifikation enligt nedan:
  • Planetväxelvinsch.
  • Pneumatiskt manövrerad frikoppling av lintrumman
  • Hydraulisk fjädertrycksbroms stoppar linan i vilket läge som helst, även vid full belastning.

Specifikation

Full dragkraft innersta varvet är 10 ton (DIN 15020).
Linhastighet, innersta varvet 6,0 m/min
Linhastighet, yttersta varvet 9,0 m/min
Linans längd 40 m
Linans diameter 16 mm
Lintrummans diameter 22 mm

ELEKTRISKT SYSTEM MPC

BB 9016
Hela byggnationens elsystem är skilt från chassiet. Alla elektriska ledningar är skyddade mot yttre påverkan enligt skyddsnorm IP50 (DIN 40050) och IEC144.MPC-centralen (multi-point-control) är placerad i skåp mittemot hydraulventilens skåp baktill på bilen. Systemet är kopplat över säkringar och reläer med diod-kontroll. Där byggnationen kräver manöver från hytt är samtliga manöverknappar i hytten chassitillverkarens original. Aggregatet är utrustat med timräknare som anger tiden för aggregatets användningstid. Frikopplingskontakter fungerar endast med kraftuttaget tillslaget. Två inbyggda sidomarkeringsljus på varje sida och två positionsljus. Broms- och bakljus, blinkers i bakre delen av byggnationen. Original bakbelysning monteras bak på skåpen.
  • Två roterande ljus i bakre delen av byggnationen. Art nr: 22106
  • Plats för registreringsskylt med belysning i bakre delen av byggnationen. Art nr: 24620
  • Två arbetsljus i bakre delen av byggnationen. Art nr: 26163
  • Fyra arbetsljus monterade på targan. Art nr: 26163
  • Startuttag 24 V med startkablar 50 mm², 7 m inkl. 10 m förlängningskabel
  • 12 volts startbooster med laddning
  • Två röda positionsljus enligt lagkrav. Pro Slim. Art nr: 24152

HYDRAULSYSTEM

BB 9013
Hydraultank ca. 200 l
Hydraulrör DIN 2391/C
Sug- och returslang med inbäddad stålspiral SAE 100/R4
Hydraulslangar med pressade kopplingar SAE 100/R2T
Högtrycksfilter 10 µm
Returfilter 10 µm
Mineralolja.  
BB 9021
Hydraulpump med nödstoppsfunktion, arbetstryck 300 bar
BB 9026
Manöverenhet Danfoss PVG 32
Enheten består av sex parallellkopplade sektioner med inbyggd överströmningsventil.

Manövrering

  • Huvudvinsch in /ut
  • Lyftbom upp/ner
  • Vikbom arbets- och transportläge
  • Utskjutsbom in/ut
  • Vänster stödben upp/ner
  • Höger stödben upp/ner
BB 9019
Ventilkonsol (med manöverenhet) är monterad på höger sida i bakre skåpsutrymmet.

STANDARDUTRUSTNING

BBC 9033
Följande verktyg och tillbehör ingår i standardutrustningssatsen.
Ett par klykhållare, låg 3.04.0128
Ett par klykhållare, hög 3.04.0126
Fem par klykor
3.04.0006
3.04.0007
3.04.0009
3.04.0619
4.04.0172
Bussgrillhalvor även för personbilar BB2216
Bogserdrag med tre sprintar och 50/60 dragkula, kromaterade BB3529R
Bogserstång, DIN 40/40 3.04.1144B
Sidostötta 4.04.0200
Reservhjulshållare med lyft
Ovanstående verktyg är kromaterade.
BB4172
Ett par spännband till personbil M144302
Kättingstropp, 2 st I-GG-GG-7/8-8-18
Spännbandsupprullare M165121
Spade, spett och kvast BB4566

ÖVRIGT

BB 9009
BB 9035
  • När hela påbyggnaden slutligen är färdigställd och lackerad görs slutmonteringen
  • Duomatic, om chassi förberett för detta
  • Vägning och besiktning i Sverige
  • +46 550 156 60
  • Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.